Luentoreferaatti 13.1.2008 (4. Muharram-kuukautta)

Luentoreferaatti 13.1.2008 (4. Muharram-kuukautta)

Postby Zahra » Sat Apr 19, 2008 11:20 pm

Luentopaikka ja –aika: Fatemeh Zahra Islamilainen Kulttuurikeskus, 13.1.2008
Luennoitsija: Hojjat Al-Islam Hassan Fathollahpour
Tulkkaus ja kooste: Haider Al-Hello

Kooste Hojjat Al-Islam Hassan Fathollahpourin saarnasta 4. Muharram-kuukautta / 13. tammikuuta.

Imaami Huseinin (rh) 4. muistopäivä

Perimätiedon mukaan Profeetta Muhammad (rhhp) sanoi: "Husein on minun silmäni valo. Husein on minusta ja minä olen Huseinista!"

"Husein on johdattava valo ja pelastava laiva!"

Rukoilen Allahin siunausta meille näinä pyhinä päivinä. Muistakaa teidän poismenneitä rakkaitanne ja rukoilkaa Allahia siunaamaan heitä.

Tänään kävin tapaamassa erästä seurakuntamme jäsentä sairaalassa. Ja vaikka hän oli erittäin sairas, rakkaus motivoi häntä istumaan ja keskittymään ylistysrunojen kirjoittamiseen. Hän pyysi, että me täällä moskeijassa rukoilisimme kaikkien sairaitten ihmisten puolesta, jotka eivät pysty osallistumaan Imaami Huseinin (rh) muistotilaisuuksiin.

Jotkut nuoret ovat kyselleet minulta rukouspesusta: "Voiko rukoilla moskeijassa maghrib rukouksen, rukouspesulla, jonka on tehnyt kotona dhuhr-rukousta varten?" Kyllä näin voi tehdä. On kuitenkin hyvä, jos rukouspesun tekee usein, sillä rukouspesu antaa valoa sen tekijälle. Mutta yhdellä rukouspesulla voi rukoilla vaikka kaikki rukoukset, jos rukouspesu ei ole mitätöitynyt.

Imaami myös opetti rukouspesun havainnollisesti ja kertoi, että rukouspesua tehtäessä on hyvä rukoilla seuraavasti:

• Kasvoja pestessä pyydä Allahia tekemään kasvosi valoisaksi, sillä Tuomiopäivänä he, joilla on valoisat kasvot, pääsevät Paratiisiin ja he, joilla on tummuneet kasvot, joutuvat Helvettiin.
• Kun peset kädet, sano: Oi Allah, anna minulle Tuomiopäivänä tekojeni kirja oikeaan käteen, äläkä anna sitä vasempaan käteen. Kun peset vasemman käden, sano: Oi Allah, älä anna minulle Tuomiopäivänä tekojeni kirjaa vasempaan käteen.
• Kun pyyhit päälaen, sano: Oi Allah, siunaa minua ja suojele minua, sillä minulla ei ole ketään muuta kuin Sinä.
• Kun pyyhit jalkaterät, sano: Oi Allah, kiinnitä jalkani tukevasti suoralle tielle, joka kulkee kohti Paratiisia.

Profeetta Muhammad (rhhp) kertoi Alista (rh): Ali on oikeudenmukaisuus ja oikeudenmukaisuus on Alin kanssa. Oikeudenmukaisuus pyörii Alin mukana, joten oikeudenmukaisuus seuraa Alia. Ali on oikeudenmukaisuuden imaami.

Profeetta (rhhp) sanoi: "Olen tiedon kaupunki ja Ali on sen ovi. Jos joku haluaa tietämystä, tietoa ja viisautta, hänen on kuljettava tuosta ovesta."

Profeetta (rhhp) sanoi: "Minä ja Ali olemme tämän umman isiä. Kun Imaami Ali on oikeudenmukaisuuden akseli, niin Imaami Huseinkin on oikeudenmukainen."
Attachments
Luentoreferaatti_13012008_muharram.pdf
(188.3 KiB) Downloaded 363 times
Zahra

Return to Sekalaisia luentoaiheita