Suura 109

Suura 109

Postby Meryem » Sat Apr 09, 2005 2:19 pm

Assalamu alaikum.

"AL-KAFIRUN (Epäuskoisten suura)

Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.

1. Sano: »Te, jotka ette usko!

2. En palvele sitä, mitä te palvelette,

3. ettekä te palvele Häntä, jota minä palvelen.

4. Enkä koskaan aio palvella sellaista, mitä te palvelette,

5. ettekä te koskaan Häntä, jota minä palvelen.

6. Teillä on tuomionne ja minulla palkkani."

Ylläoleva on lainaus http://www.kuran.gen.tr. -sivulta. Hämeen-Anttilan suomennoksessa taas 6.jae on: "Teillä on uskontonne ja minulla uskontoni."

Olen tulkinnut tuon 6.jakeen aina siten, että islam suhtautuu suvaitsevaisesti muihin uskontoihin; "Ei uskontoon pakoteta...".
Nyt kuitenkin tuo nettisuomennoksen "Teillä on tuomionne ja minulla palkkani." antaa ainakin minulle aivan päinvastaisen kuvan...
Onhan suuran nimikin tosin al-kafirun...

Osaisiko joku kertoa minulle, miten Pyhä Koraani oikeasti "sanoo" tuon Suuran 109 jakeen 6.

Muutenkin, jos joku on tutustunut tuohon mainitsemaani www-sivuun ja tietää tulkinnan suomennoksen tekijän tai tulkinnan "luotettavuudesta", olisin kiitollinen tiedosta.

Mieluiten kuulisin tästä Haider al-Hellon vastauksen, mutta en tiedä rohkenenko pyytää sitä häneltä - muuta kuin luentojen yhteydessä :shock: ...

Wasalam,
- Meryem -
Meryem

Postby Rommaane » Sat Apr 09, 2005 5:58 pm

Wa alaikum assalaam

Tässä translitteroituna.

Bismi Allāhi Ar-Raĥmāni Ar-Raĥīmi

Al-Kāfirūn
Qul Yā 'Ayyuhā Al-Kāfirūna
Lā 'A`budu Mā Ta`budūna.
Wa Lā 'Antum `Ābidūna Mā 'A`budu
Wa Lā 'Anā `Ābidun Mā `Abadttum
Wa Lā 'Antum `Ābidūna Mā 'A`budu
Lakum Dīnukum Wa Liya Dīni

dīn monikko adyān – uskonto, uskontunnustus, usko, uskollisuus
yaum ad-dīn –tuomiopäivä

En ole nyt mieluisin vastaajasi, mutta ehkä hänkin vastaa sinulle.

Itse käsitän myös Hämeen-Anttilan käännöksen mukaan.
Sanajuuresta dāl-ya-nūn voi muodostaa sanoja esim. laina, velka, tuomio jne.. Arabiassa koko lause voi myös vaikuttaa siihen, mitä joku sana siinä yhteydessä tarkoittaa.

Kyseisestä sivusta http://www.kuran.gen.tr. minulla ei ole tietoa.

wa salaam.
Rommaane

Postby Rommaane » Sat Apr 09, 2005 6:02 pm

Al-Kāfirūn

1. Qul Yā 'Ayyuhā Al-Kāfirūna
2. Lā 'A`budu Mā Ta`budūna.
3. Wa Lā 'Antum `Ābidūna Mā 'A`budu
4. Wa Lā 'Anā `Ābidun Mā `Abadttum
5. Wa Lā 'Antum `Ābidūna Mā 'A`budu
6. Lakum Dīnukum Wa Liya Dīni
Rommaane

Postby Meryem » Sat Apr 09, 2005 6:53 pm

Assalamu alaikum.

Kiitos vastauksestasi.
Asia ei kyllä selvinnyt minulle, siis kyse voi olla sekä sanasta "uskonto" kuin myös "tuomio"...
Minulle pitää vääntää rautalangasta, mutta tulen selvittämään asian, inshAllah.
Olisi helppo uskoa Hämeen-Anttilaa, mutta...

Wasalam.
Meryem

Postby Zahra » Sat Apr 09, 2005 8:18 pm

Assalamu alaykum.

Tässä lyhyt selitys Uskottomien suuralle Pooya/Ali Commentary'sta:

"Jotkut johtavista Mekan uskottomista olivat luvanneet Pyhälle Profeetalle tehdä kompromissin Islamin ja heidän esiaikaisen uskonsa välillä, kuten he olivat kuvitelleet, jotta heidän epäjumalansa voisivat myös saada kunnioitettavan maininnan jumalanpalvojien palvonnassa. Pyhä Profeetta vastusti kaikkia vetoomuksia maallisiin motiiveihin ja pysyi vankkana kannassaan ikuisen Allahin ykseyden viestistä. Tämä suura henkii tinkimätöntä kammoa epäjumalanpalvontaa kohtaan. Ei voi olla mitään yhteistä perustaa "yhden" palvonnalla ja moni-monoteismilla ja monijumalaisuudella. Viittaa jakeisiin Baqarah: 256; Yunus: 41."

Tuossa selityksessä olikin viitattu Koraanin jakeeseen 2:256:

"Ei uskontoon pakoteta, vaan hurskaus ja harha ovat selvästi erillään. Joka kieltää epäjumalat ja uskoo Jumalaan, on tarttunut tukevaan kädensijaan, joka ei repeä. Jumala on Kuuleva, Tietävä." (Hämeen-Anttilan käännös)

Myös jakeeseen 10:41:

"Jos he kieltävät sinut, sano: Minä vastaan teoistani ja te omistanne. Te ette ole vastuussa siitä, mitä minä teen, enkä minä siitä, mitä te teette." (Hämeen-Anttilan käännös)

Myös näille löytyy selitykset tuosta yllämainitusta tafsir-linkistä.

Tietenkään vakaumukselliseen uskoon ei voi ketään pakottaa. Ihminen joko uskoo tai ei usko ja kantaa sen seuraukset. Mielestäni kysymys on enemmän Allahin Oikeudenmukaisuudessaan antamasta vapaasta tahdosta ja sen käytöstä kuin suvaitsevaisuudesta, koska tämä elämä on testi.

Jos en pahasti erehdy niin kyseessä on Z.I. Ahsen Bören käännös. Vaikuttaa ainakin samalle kuin kirjaversioni. Siinä on omat hyvät puolensa, mutta niinkuin jokaisessa käännöksessä, siinäkin on paljon virheitä, vaikka jotkut yksittäiset jakeet hän on kääntänyt paremmin kuin Hämeen-Anttila. Joidenkin jakeiden kohdalla kuitenkin näkee, että käytetyllä Koraanin selityksellä on ollut vaikutusta käännökseen. En luottaisi kumpaankaan näistä 100%:sesti.

Laitan Haider Al-Hellolle viestiä niin hän vastaa tähän insha Allah.

Wa salam.
Zahra

Postby Meryem » Sun Apr 10, 2005 3:12 pm

Assalamu alaikum.

Kiitos Iman-sisko selvityksestäsi. Tunnen taas itseni vähän viisaammaksi, inshAllah.

Oikeassa olet, tuo vanha Koraanin tulkintahan se olikin, ilmankos tuntuikin jotenkin tutulta, luulin löytäneeni jotain uutta...
Eihän näihin käännöksiin voi tietenkään täysin luottaa, mutta minkäs teet kun ei osaa arabiaa :roll: ...

Wasalam,
- Meryem -
Meryem

Postby haider » Sat Apr 16, 2005 8:53 am

Suurat Alkafiruun

Tämä suura on laskenut Mekassa, joten se on Mekkalainen Suura. Sen Jakeet ovat 6 jaetta.

1. Qul Yā 'Ayyuhā Al-Kāfirūna
2. Lā 'A`budu Mā Ta`budūna.
3. Wa Lā 'Antum `Ābidūna Mā 'A`budu
4. Wa Lā 'Anā `Ābidun Mā `Abadttum
5. Wa Lā 'Antum `Ābidūna Mā 'A`budu
6. Lakum Dīnukum Wa Liya Dīni

Selitys tulee seuraavassa tarinassa:

(ِAbu Shaker on miehen nimi) (Abu Jaafar on miehen nimi koulutettu)

Abu Shaker on kysynyt Abu Jaafarilta: miksi Allah sanoi Alkafiruun suurassa (1.Sano; Ateisti. 2. En palvele, mitä palvelette. 3. ettekä te palvele, jota minä palvelen. 4. Enkä koskaan aio palvella, mitä te palvelette. 5. ettekä te koskaan, jota minä palvelen.)

Abu Shaker jatkoi: Tiedän että Allah on viisas, joten miksi viisas sano
näin toistaen. Tämän minä en ymmärrä.

Abu Jaafarilla ei ollut vastausta tähän kysymykseen. Hän meni Medinaan ja kysyi Imaami Husseinilta (rauha olkoon hänen kanssaan, Imaami Hussein on Shialaisten kolmas Imaami). Abu Jaafar kysyi imaamilta samalla tavalla.

Imaami Hussein (rauha hänen kanssaan) sanoi: Tämän Suuran laskemisen syy on se, että Quraish (Heimo, jossa profeetta Muhammed on lähtöisin) on sanonut profeetta Muhammedille (SAAAS) ”sinä palvelet meidän jumalia vuoden ja palvelemme sinun Jumalasi vuoden ja palvelet meidän jumalia vuoden ja palvelemme sinun Jumalasi vuoden”. Allah on vastannut heille samalla tavalla kuin heidän ehdotus oli, mutta kielteisesti. Silloin kun he sanoivat: ”sinä palvelet meidän jumalia vuoden” Allah vastasi 1.Sano; Ateisti. 2. En palvele mitä palvelette” ja ” palvelemme sinun Jumalasi vuoden” Allah vastasi ” 3. ettekä te palvele, jota minä palvelen.” koska Allah tietää mitä heidän sisimmissään on he eivät tulee koskaan palvelemaan Allahia. Ja ” palvelet meidän jumalia vuoden” Allah vastasi ” 4. Enkä koskaan aio palvella, mitä te palvelette” ja ” palvelemme sinun Jumalasi vuoden” Allah vastasi ” 5. ettekä te koskaan, jota minä palvelen” ja lopuksi Allah sanoi ” teille on uskontonne ja minulle on uskontoni” ja silloin imaami Hussein sanoi kolmesti ”uskontoni on islam”
haider

Postby Meryem » Sun Apr 17, 2005 8:00 pm

Assalamu alaikum.

Kiitos teille suuran selityksestä.

Jumala palkitkoon teitä.

Wasalam.
Meryem

Postby Ruqayyah » Thu May 05, 2005 3:22 pm

Salaam aleikum.

Jatkoa edelliseen vuodatukseeni fundamentalismista ja liberalismista...
Minä olen ajatellut tuota Uskottomien Suuraa niin, että teinpä mitä tahansa, he eivät uskoisi. Siksi minusta kuulostaa todella turhalle sellaiset väitteet, että minun ulkoisella habituksellani olisi jotain suurempaa merkitystä sen suhteen, kääntyykö joku islamiin vai ei. Jos ihmisellä on valmiiksi negatiivinen kuva islamista, se ei muutu siitä yhtään paremmaksi, vaikka pukeutuisin islamilaisen dawan supermalliksi tyyliin "islam is the bold and the beautiful", hymyilisin ja lirkuttelisin heille mitä tahansa. Eipä tuo taitaisi kovin hyvää kuvaa antaa islamilaisesta hijabistakaan että miksi antaa alunperinkään liberaalimpaa kuvaa kuin mitä todellisuus on?

Wassalaam.
Ruqayyah

Postby Ibrahim » Tue Jun 14, 2005 1:35 pm

Ruqayyah wrote:Salaam aleikum.

Jatkoa edelliseen vuodatukseeni fundamentalismista ja liberalismista...
Minä olen ajatellut tuota Uskottomien Suuraa niin, että teinpä mitä tahansa, he eivät uskoisi. Siksi minusta kuulostaa todella turhalle sellaiset väitteet, että minun ulkoisella habituksellani olisi jotain suurempaa merkitystä sen suhteen, kääntyykö joku islamiin vai ei. Jos ihmisellä on valmiiksi negatiivinen kuva islamista, se ei muutu siitä yhtään paremmaksi, vaikka pukeutuisin islamilaisen dawan supermalliksi tyyliin "islam is the bold and the beautiful", hymyilisin ja lirkuttelisin heille mitä tahansa. Eipä tuo taitaisi kovin hyvää kuvaa antaa islamilaisesta hijabistakaan että miksi antaa alunperinkään liberaalimpaa kuvaa kuin mitä todellisuus on?

Wassalaam.

Niin, eipä meidän muslimien tarvitse ketään muuta miellyttää kuin Allahia. Hän taas päättää, minkä Hän hyväksyy.
Se, että on diplomaattinen toisia kohtaan ei merkitse suinkaan sitä, että alistuu uskottomien arvoille saati nöyristelee niitä.

Pyhässä Koraanissa ajattelen itse olevan ajatuksen: "Se on, mikä se on",
sisältää muuttumattomuuden ajatuksen. Meidän ei tarvitse -periaatteessa- alistua muulle kuin Allahille.

Käytännössä tilanne on joskus, ikävä todeta, se, että joidenkin meistä on valittava "se pienempi paha" s.o. emme ole vielä tarpeeksi rohkeita ulkoisella olemuksellamme viestittämään uskoamme ulospäin. Siinä se oppimisen ja kasvamisen paikka meillä onkin. Insha Allah, olen mieluummin henkisestikin fundamentalistinen muslimi kuin lähden oikomaan Koraanin tekstiä mieleni mukaan miellyttääkseni toisia ihmisiä, saadakseni mukamas suvaitsevan leiman... :D
Ibrahim

Return to Koraanin selitys