Kuka nyrpisti otsaansa sokealle miehelle (Tafsir 80:1)?

Kuka nyrpisti otsaansa sokealle miehelle (Tafsir 80:1)?

Postby Zahra » Tue Mar 09, 2004 4:31 pm

Assalamu alaykum.

Kuka nyrpisti otsaansa sokealle miehelle (Tafsir 80:1)?

Eräänä päivänä, kun Pyhä Profeetta (saw) keskusteli joidenkin seuralaistensa kanssa, eräs sokea mies, Abdullah ibn Ummi Maktum, joka oli myös köyhä, tuli tapaamaan häntä ja oppimaan Koraania. Pyhä Profeetta (saw) otti hänet vastaan ystävällisyydellä ja pyysi häntä istumaan viereensä. Qurayshin johtajat eivät pitäneet keskeytyksestä, erityisesti arvostuksesta ja kunnioituksesta, jota Pyhä Profeetta (saw) antoi hänelle. Yksi seuralaisista (Uthman ibn Affan) nyrpisti otsaansa ja käänsi selkänsä hänelle, mistä Allah ei pitänyt ja tämä Suura ilmestyi.

Jotkut Koraanin selitykset sanovat, että pronomini "hän" Suurassa Abasa viittaa Pyhään Profeettaan (saw) joka ei pitänyt keskeytyksestä aikana, jolloin hän oli uppoutunut vakavaan keskusteluun jonkun Qurayshin pakanajohtajan kanssa.

Kuten on sanottu useiden jakeiden selityksessä, erityisesti 2:78; 40:55; 48:2 ja 47:15-19, lukuisa määrä Muslimioppineita yrittää löytää kuvitteellisia heikkouksia Pyhän Profeetan (saw) luonteessa minimoidakseen varsinaiset puutteet ja harhautuneisuus, jotka löytyvät seuralaisista, jotka he esittävät Islamin sankareina. Se on ennakkokäsitykseen perustuva suunnitelma tuoda Pyhän Profeetan (saw) erehtymättömyys tavalliselle nykyaikaisten johtajien tasolle, mikä on paljastettu täysin yllämainittujen jakeiden selityksessä. Viitataksesi täydellisyyteen, joka on asetettu Pyhälle Profeetalle (saw), viittaa jakeiden 33:21 ja 68:4 selityksiin.

Koraanin selitys: Ayatullah Agha Mirza Mahdi Pooya/Mir Ahmad Ali

Lisäksi: Kuten Allah sanoo Koraanissa, Profeetalla (saw) on ylhäinen luonne ja hän on täydellinen esimerkki. Hänen tekonsa ja sanansa muodostavat sunnan. Profeetan (saw) tapoihin ei koskaan kuulunut nyrpistellä otsaansa edes vihollisilleen, eikä mielistellä rikkaita johtajia tai väheksyä vähäosaisia.

Mikäli joku suhtautuu tähän tulkintaan niin, että on epäkunnioittavaa ohjata nyrpistys jonkun seuralaisen teoksi, esitän kysymyksen:

Eikö ole epäkunnioittavaa osoittaa se Pyhän Profeetan (saw) teoksi, vaikka Allah (swt) todistaa Pyhässä Koraanissa, että Hänen Lähettiläänsä (saw) on täydellinen esimerkki ja hänellä on ylhäinen luonne?

"Kautta tähden, kun se laskee, ei toverinne (Profeetta Muhammad, saw) ole harhaantunut eikä kulje eksyksissä. Ei hän puhu halujensa mukaan." (Pyhä Koraani 53:1-3)

Wa salam.
Zahra
 
Posts: 494
Joined: Sun Oct 19, 2003 8:19 pm
Location: Helsinki

Return to Koraanin selitys

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron