Imaamius; Haider Al-Hello

Imaamius; Haider Al-Hello

Postby haider » Mon Mar 28, 2005 3:14 pm

Johdanto:

Profeetta Muhammed (SAAAS kuoli vuonna 11 islamilaisen ajanlaskun mukaisesti. 23 vuoden aikana Hän (SAAAS) teki parhaansa kertoakseen Islamin uskosta ja shariasta (lainsäädäntö). Hänen (SAAAS) jälkeensä inspiraatio ja profeetius ovat loppuneet, joten profeetta Muhammedin (SAAAS) jälkeen ei tule profeettaa ja näin ollen islamin jälkeen voi tulla muu uskonto. Sen sijaan profeetta Muhammedin (SAAAS) tehtävät (inspiraation vastaanottoa lukuun ottamatta) eivät lopu Profeetta Muhammedin (SAAAS) kuolemaan, tarvitaan seuraajia, jotka toimivat islamilaisille johtajana ja islamin eteenpäin viejinä. Jos Profeetta Muhammedin (SAAAS) kuoleman jälkeen ei ole asetettu ketään seuraajaksi islamin uskonnon kehitys ja viestin eteenpäin vieminen olisi täysin pysähtynyt. Onko silloin islam oikea uskonto? Koska islam on Jumalallinen uskonto ja koska Allah omistaa täydellisyyden, täytyy islaminkin olla täydellinen. Sen takia Allah ei jätä maailman viimeistä uskontoa ilman Profeetan (SAAAS) seuraaja.

Mutta milloin tämän seuraaja on asetettava? Ennen profeetan kuolemaa vai kuoleman jälkeen. Ajankohta on erittäin tärkeä. Kun seuraaja asetetaan ennen kuolemaa muslimien keskuudessa ei tapahdu ristiriitoja, ja silloin profeetta Muhammed (SAAAS) on kertonut islamia täydellisesti. Lisäksi profeetta Muhammed (SAAAS) on profeetta, joten hän itse, Allahin jälkeen, tietää kuka on sopivin henkilö seuraajakseen. Jos seuraaja asetetaan kuoleman jälkeen, silloin kuka tahansa voi kyseenalaistaa profeetta Muhammedin profeetiutta. Kuka tahansa henkilö voi pohtia tätä:
Jos profeetta Muhammed (SAAAS) on oikea profeetta, näin hän haluaa turvata islamia ennen ja jälkeen kuolemansa ja silloin hän asettaa profeetan seuraaja ennen kuolemaa, koska hän tietää kuka on kaikista sopivin henkilö siihen tehtävään, josta ihmiset liittoutuvat hänen ympärilleen. Mutta jos profeetta Muhammed (SAAAS) ei olisi oikea profeetta, hän olisi rakentanut islamia itse ennen kuolemaa, mutta kuoleman jälkeen hän ei piittaisi islamista yhtään, eli silloin profeetta Muhammed (SAAAS) olisi tavoitellut vain maallista elämää ja arvokkuutta. Häntä ei kiinnostaisi mitä tapahtuisi islamille kuolemansa jälkeen.

Näin epäilijä miettii ja pohtii tätä tilannetta. Oikea profeetta asettaa seuraajansa ennen kuolemaa ja profeetta Muhammed (SAAAS) on oikea profeetta ja näin on tapahtunut. Seuraajalla on oltava vahva persoonallisuus ja sopiva täyttämään profeetan tehtäviä ja johtamaan muslimit profeetan (SAAAS) jälkeen. Seuraajan asettamisessa ei muslimien keskuudessa löydy erimielisyyksiä, mutta erimielisyys on tämän seuraajan ominaisuuksissa ja se tapa, jolla hänet asetetaan sille tehtävälle. Aluksi on erittäin tärkeää selittää mitä tarkoitaa shiat ja shiaismi, sen historia ja milloin on alkanut, jotta lukija ymmärtää miksi shialaiset ovat sitä mieltä Imaamiesta ja profeetta Muhammedin (SAAAS) seuraajasta.

Shian kielellinen merkitys

Shia on arabian kielinen sana, jota tarkoittaa seuraaja. Terminä shialaisiksi kutsutaan niitä vähemmistömuslimeja , jotka uskovat, että profeetta Muhammedin (SAAAS) jälkeen seuraaja on oltava imam Ali (AS) ja hänen imaami lapset, jotka ovat synnittömiä ja virheettömiä eli erehtymättömiä. Maailman viimeinen profeetta eli profeetta Muhammed (SAAAS) on kertonut elämänsä aikana imam Alin (AS) hyvistä teoista ja korkeasta arvosta. Lisäksi profeetta Muhammed (SAAAS) on kertonut monia kertoja erilaisissa tilaisuuksissa muslimikunnalle, että hänen seuraajaksi tulee imam Ali (AS), näin historia ja profeetta Muhammedin (SAAAS) hadithit ovat kertoneet. Koska profeetta (SAAAS) on kertonut ihmisille imam Alin (AS) arvosta islamissa, osa profeetan (SAAAS) aikana olevista ihmisistä ovat tulleet imam Alia (AS´) rakastavia. Silloin tästä ryhmästä on käytetty nimitystä Alin (AS) shialaiset. Myös profeetta Muhammed (SAAAS) on käyttänyt tätä nimitystä, sillä hän sanoi kun hän taputti imam Alin (AS) olkapäähän [b]“Tämä (Imam Ali (AS)) ja hänen shiat ovat voittavaisia”.[/b] Tämä osa seuraajista jäi imam Ali (AS) rakastaviksi ja kannattajiksi myös profeetta Muhammedin (SAAAS) kuoleman jälkeen.

Myös sunnilaiset uskonnon johtataja ovat kirjoittaneet kirjoissaan esim. Annobukhti, joka kuoli vuonna (310 islamin ajan laiskun mukaan, IALM tai H) kirjoitti: “Shialaiset ovat Imam Alin (AS) seuraajia, joille on annettu nimiksi Alin Shiat jo profeetta Muhammedin (SAAAS) aikana. Heidät tunnetaan rakkaudestaan Alille (AS) ja ovat hänen Imamiudensa tunnistavia.” Abo Alhasan Alashari sanoi shialaisista: “heidät kutsuttiin shiaksi, koska he seurasivat Alia (AS) ja he pitävät Alia (AS) parempana, kun hänet verrataan muihin profeetta Muhammedin sahabat (ystävät).” Muita esimerkkejä on paljon. Näin ollen shialaisille ei ole muuta historiaa eikä alkua, muuta kuin islamilainen alku. Koska shialaiset rakastavat profeetta Muhammedia (SAAAS) he myös seuraavat sitä henkilöä, jonka profeetta Muhammed (SAAAS) näkee parhaimpana islamille. Todellisuudessa islam ja Shiat ovat kaksi puolta samalla valuutalle tai kaksi puolta, mutta totuus on yksi. Islam ja shiat ovat kuin kaksoset, jotka ovat syntyneet samalla hetkellä.

Historian oppineet ovat kirjoittaneet kirjoissaan, että heti islamin alkuaikoina profeetta Muhammed (SAAAS) on koonnut hänen lähimmäiset sukulaiset ja ilmoittanut imam Ali (AS) seuraajakseen kuolemansa jälkeen. Profeetta Muhammed (SAAAS) on monia kertoja kertonut ihmisille imam Alin (AS) imaamiudesta varsinkin Alghadiir hadithissa, jolloin profeetta Muhammed (SAAAS) on ilmoittanut tätä totuutta aivan selväksi.

Jotkut yrittävät väärentää shialaisuuden historiaa sanomalla, että shiat on syntynyt sen jälkeen kun Abu Baker on valittu profeetan Khalifiksi, näin ei kuitenkaan ole, vaan profeetta Muhammed (SAAAS) on itse aloittanut shialaisuuden. Koraanissa sanotaan “ Ne jotka uskoivat ja tekivät hyvää ovat parempia” profeetta Muhammed (SAAAS) sanoi: “ He ovat Alin shiat”.

Tässä ei ole riittävästi tilaa kertoaa vielä tarkemmin ketkä ovat ensimmäiset shialaiset profeetta Muhammedin (SAAAS) aikana. Tämä shialaisuus, jota on mainittu tässä kappaleessa on ne shialaiset, jotka nähdään maailmassa ja heidän ideat tulevat profeetta Muhammedista (SAAAS).

Älyllinen pohdinta:

Imaamius on jumalallinen asia, josta annettiin profeetta Muhammedille (SAAAS) tietoja inspiraation kautta. Profeetta (SAAAS) puolestaan kertoi siitä ihmisille siitä. Ennen kuin kirjoitetaan todisteita Koraanista ja hadithistä, käydään ensin läpi älyllinen pohdinta, jossa otetaan huomioon koko profeetan (SAAAS) jälkeen olevat ajat ja sen vaarallisuudet.

On itsestäänselvää, että jokainen ihminen, joka käyttää monia vuosia perustaakseen uutta yhteiskunnallista tiedettä, josta ihmiset saavat hyödyn, myös miettii tapaa, jolla hän säilyttää tämän uuden periaatteen. Lisäksi hän miettii tavan, jolla tämä periaate saa jatkuvuuden, kehityksen ja kasvun. On myös epäviisasta olla miettimättä jatkuvuutta, kehitystä ja kasvua ilman seuraajaa, joka huolehtii tämän periaatteen jatkuvuudesta.

Samalla tavalla voidaan miettiä islamia. Tämä suuri ihminen (profeetta Muhammed (SAAAS)) käytti monta vuotta (23 vuotta) kertoakseen Allahin uskonnosta, mietti tapaa, jolla hän säilyttää, kehittää, jatkaa ja kasvattaa islamilaisuutta. Sen takia profeetta Muhammed (SAAAS) mietti tapaa, jolla hän turvaa muslimien yhtenäisyyden ja myös sen henkilön, kuka sopii johtamaan muslimikunta. Profeetta (SAAAS) on selvittänyt johtajuuden piirteet ja ominaisuudet ja mitkä tehtävät hänen jälkeensä tulee suorittaa.

Profeetta Muhammed (SAAAS), joka on miettinyt kaikki pienet kuten myös suuret asiat, jolla ihminen pääsee onnellisuuteen, on epätodennäköistä, että hän olisi jättänyt uskonnon jatkuvuuden hänen jälkeen. Itse asiassa imaamius on yksi erittäin olennaisista asioista, joihin pitää ensisijaisesti kiinnittää huomiota. Jos me uskomme, että Profeetta (SAAAS), on miettinyt tätä asia jo elävänä, niin on hän myös asettanut seuraajansa elossa olevana.

Historiallinen pohdinta

Kun pohditaan historiaa huomataan miten tärkeä on, että seuraaja asetettiin ennen kuolemaa, sillä profeetta Muhammedin (SAAAS) aikaan islamia uhkasi kolme vaaraa; Rooman imperiumi , Persian imperiumi ja hypokriitit muslimien keskuudessa.

Ensimmäisestä vaarasta eli Rooman imperiumi : Riittää, kun tiedetään, että profeetta Muhammed (SAAAS) on miettinyt sitä viimeiseen elämänsä hetkeen. Profeetta Muhammed (SAAAS) perusti armeijan, jonka johtaja oli Usama bin Zeid. Profeetta lähetti armeijan pysäyttämään roomalaiset. Profeetta (SAAAS) on sanonut: “kirottu on se, joka ei osallistu armeijaan.”
Persian imperiumi oli erittäin vaarallinen vihollinen, joka halusi tuhota islamin. Imperiumin johtaja lähetti alaisilleen Jemenissa käskyn vangita ja tappaa profeetta Muhammedin (SAAAS)

Kolmas vaara eli hypokriitit muslimien keskuudessa: Hypokriitit ovat monesti häirinneet ja yrittäneet tappaa profeetta Muhammedin (SAAAS). Heitä on kirottu monesti Koraanissa, ja löydetään jopa kokonainen suura Koraanissa, joka kertoo hypokriitistä sekä heidän inhottavista teoista.

Olisiko looginen ajatus, että profeetta Muhammed (SAAAS) olisi jättänyt islamin ilman johtajaa vaikka näki minkälaisia vaaroja islamia UHKAA? Profeetta Muhammed (SAAAS) tiesi, että Arabit siihen aikaan elivät heimomaista elämää, jolloin jokainen pitää hänen heimon pääjohtaja parempana. Arabit tottelivat heimonsa johtajia, näin olisi erittäin ongelmallista jättää islamia ilman nimettyä johtajaa. Jos näin olisi tapahtunut heimot olisivat taistelleet keskenään ja islam olisi hajonnut täysin. Sen takia sheikki Abu Ali bin Sinae sanoi: “ Kun profeetta Muhammed (SAAAS) asettaa seuraajansa on parempaa, koska näin ei jouduta erimielisyyksiin”.

Hadithit Imaamien asettamisesta:

Profeetta Muhammedin (SAAAS) viisauden ja tietämyksen perusteella tiedetään, että profeetan (SAAAS) pitää päättää sopivalla tavalla islamin johtajuudesta hänen jälkeensä. Seuraavassa profeetan (SAAAS) asenteet tämän suhteen, on olemassa kaksi teoriaa:

Toinen sanoo: Profeetta (SAAAS) on asettanut seuraajansa Allahin käskystä. Hän valitsi seuraajakseen sopivan henkilöä johtamaan islamia.

Toinen sanoo: Profeetta Muhammed (SAAAS) on antanut ihmisille oikeuden valita profeetalle (SAAAS) seuraajan.

Nyt katsotaan kumpi näistä teorioista perustuu Koraaniin ja Haditheihin?

Kun seurataan profeetan (SAAAS) elämänkertaa siitä asti, kun hän aloitti kutsua islamiin hänen lähimmäiset siihen asti, kunnes kertoi kaikille ihmisille kuka hänen seuraajansa on, kerrotaan haditheissa näin:

Kodin Hadith

Sen jälkeen, kun oli kulunut kolme vuotta islamin ajanlaskun alusta, Allah (ylistys Hänen nimelleen) antoi profeetta Muhammedille (SAAAS) ohjeen, että kutsua islamiin hänen lähimmäiset. Silloin tuli seuraava jae: “Varoita sinun lähimmäisiäsi”. Profeetta Muhammed (SAAAS) kutsui hänen lähimmäiset ja sanoi: “Abdul Muttalibin jälkeläiset, ei ole olemassa sellaista henkilöä, joka olisi tuonut näin hyvän asian kansalleen kuin minä teille. Olen tuonut teille maallisen ja taivaallisen hyvyyden ja Allah on käskenyt minua kutsumaan teitä siihen (islamiin) . Kuka teistä kannattaa minua, niin hänestä tulee minun veljeni, seuraajani, ministerini ja minun Khalifi” profeetta Muhammed (SAAAS) on toistanut “kuka teistä kannattaa minua, niin hänestä tulee minun veljeni, seuraajani, ministerini ja minun Khalifi” kolme kertaa. Jokaisessa kerrassa Imam Ali (AS) on noussut ja näyttänyt pystyvänsä siihen. Kolmannen kerran jälkeen Profeetta Muhammed (SAAAS) sanoi: “Tämä on minun veljeni, seuraajani, ministerini ja minun Khalifi, jota teidän tulee totella”.

Hadith Almanzila:

Profeetta Muhammed (SAAAS) piti imam Alia (AS) niin kuin Mooses (AS) Aaronia (AS) veljenään. Aaron (AS) oli Mooseksen (AS) seuraaja ja Aaronista (AS) tuli profeetta (AS) Mooseksen (AS) jälkeen. Mutta Profeetta Muhammed (SAAAS) korosti, että Hänen jälkeen ei tule profeetta. Profeetta sanoi imam Alille (AS): “Oi Ali, etkö tule tyytyväiseksi, kun tiedät että olet Minulle (profeetta Muhammedille (SAAAS)) kuin Aaron oli Moosekselle, paitsi jälkeeni ei tule profeettaa”. Tästä tiedetään, että profeetta Muhammed (SAAAS) on antanut kaikki tehtävät ja valtuudet, mitä Mooses (AS) on antanut Aaronille (AS) .

Laivan Hadith:

Profeetta Muhammed (SAAAS) on sanonut: “Minun jälkeläiset ovat kuin Nooan Arkki. Se, joka pääsi arkkiin elää ja se joka ei uppoaa”. Nooan (AS) Arkki oli ainoa pelastus Nooan (AS) kansalle, niin samoin profeetta Muhammedin (SAAAS) jälkeläiset Fatiman (AS) lapset ovat kuin Nooan arkki, joka on ainoa pelastuskeino.

Umman Turvan Hadith:

Profeetta Muhammed (SAAAS) on sanonut: “Tähdet ovat maapallolla asuvien turva, jotteivät he uppoa. Minun jälkeläiseni ovat turva, etttei tule ristiriitoja. Jos joku on minun jälkeläisiä vastaan, he ovat iblisin kansa (eli saatanan kansa)”. Tämä perustuu Koraanin jakeelle: “Tähdet johdattavat heitä”.

Kahden suuren painovoiman Hadith:

Profeetta Muhammed (SAAAS) on sanonut: “Minä jätän teille Kaksi suurta painovoimaa Allahin kirja ja minun jälkeläiset. Jos pidätte heistä kiinni ette ikinä eksy. Nämä Koraani ja jälkeläiset eivät erotu toisistaan, kunnes he tulevat minulle paratiisiin”. Tässä Hadithissa on täydellinen kuvio mihin muslimien on seurattava profeetan jälkeen eli Koraaniin ja profeetan (SAAS) jälkeläisiin. Mutta valitettavasti jotkut uskonveljet ja -sisaret eivät seuraa profeetan (SAAS) jälkeläiset. Tämä on erittäin vahva Hadith, jota kertovat sekä shialaiset että sunnilaiset.

Alghadiir Hadith:

Edellisistä haditheista nähdään että profeetta Muhammed (SAAAS) tiedottaa hänen seuraajasta erilaisilla tavoilla. Joskus hän tiedotti hänestä kertomalla, kuka hän on tai ketä yleensä pitäisi seurata, sanomalla jälkeläiseni. Yksi erittäin vahvoista ja tärkeistä Haditheista on Alghadiir Hadith, jossa profeetta (SAAAS) on kertonut selväksi suurelle osalle muslimeista, kuka on hänen seuraaja. Näin on tapahtunut kun profeetta Muhammed (SAAAS) oli tullut takaisin viimeisestä pyhiinvaelluksestaan. Hän pysähtyi paikassa, jonka nimi on Ghadiir Khum. Profeetta (SAAAS) ilmoitti pyhiinvaeltajille, että Allah on antanut hänelle käskyn, jota profeetan (SAAAS) on kerrottava ihmisille. Tämä asia oli niin tärkeä, että jos profeetta SAAAS) ei olisi kertonut siitä ihmisille, ei islam olisi tullut kerrottua ihmisille täydellisesti:

Koraanissa sanotaan: “Oi profeetta, kerro mitä sinulle on laskettu sinun Jumalasta, ja jos et tee näin, et ole kertonut ihmisille mitään, ja Allah suojelee sinua ihmisistä”.

Profeetta (SAAAS) nousi Mimbarin päälle ja sanoi: “Allah kutsuu minua ja aion vastata (eli kuolen lähiaikoina).Mitä te teet minun jälkeen”
Pyhiinvaeltajat vastasivat: “Todistamme, että olet kertonut meille islamista ja neuvonut ja tehnyt sinun parhaasi, Allah palkitkoot sinua”
Profeetta Muhammed (SAAAS) sanoi: “Todistatteko, että ei muita jumalia kuin Allah ja olen hänen palvelijansa ja profeetansa ja että tuomiopäivä on tulossa ja siinä ei ole epäilyä”
Pyhiinvaeltajat vastasivat: “Kyllä todistamme”
Profeetta Muhammed (SAAAS) sanoi: “Minä olen paratiisin (Kautharin) altaalla ennen teitä, joten katsotaan miten suojelette kahta painovoimaa (koraani ja profeetan jälkeläiset)”
Yksi Pyhiinvaeltaja sanoi: “Mitkä ovat ne painovoimat.”
Profeetta Muhammed (SAAAS) sanoi: “Suuri painovoima on Allahin kirja ja toinen pääty on Allahin kädessä ja toinen on teidän kädessä, joten pitäkää siitä kovasti kiinni (koraanista). Pienempi painovoima on minun jälkeläiset, ja Allah on kertonut minulle, että nämä painovoimat eivät erotu, kunnes ne tulevat minulle paratiisin altaaseen. Älkää menkö heidän edelle, koska silloin tuhoatte itseänne. Älkää myöskään jättäkö niitä, koska te tuhoatte itseänne silloinkin”

Sitten profeetta Muhammed (SAAAS) otti iman Alia (AS) kädestä ja nosti sen erittäin korkealle, niin että imamin kainalo näkyi ja ihmiset tunnistivat imaamin ja sanoi: “Oi ihmiset, keitä pidätte parempana kuin itseänne”

Pyhiinvaeltajat sanoivat: “Allah ja hänen profeetansa tietää paremmin.”

Profeetta Muhammed (SAAAS) sanoi: “Allah on minun Jumala ja olen muslimien herra ja minua pidetään tärkeämpänä kuin itseänne. Jos olen teidän herra niin Ali myös” sitten hän sanoi: “Oi Allah, tue niitä, jotka tukee Alia ja olkaa Vihollinen niille, jotka pitävät Ali vihollisina. Rakasta niitä, jotka Rakastaa Alia, ja pitäkää niitä voittavaisia jotka ovat Alin kannattajia. Kirotkaa niitä, jotka pettävät Alia. Tee Alista oikeudenmukainen. Kaikki, jotka ovat kuulleet tämän kertokoot niille, jotka ovat poissa”

Tässä pitää mainita, että Abu Baker on asettanut Omarin seuraajakseen, näin ollen Abu Baker ja Omar uskovat siihen, että edeltäjän on asetettava seuraajansa. Jos kerran uskotaan, että edeltäjä asettaa seuraajaksi, miksi sitten uskotaan että profeetan (SAAAS) jälkeen seuraaja pitää asettaa äänestyksen kautta!!!!!!?

Imaamin tehtävät:

1.Selventää Koraania ihmisille ja helpottaa Koraanin ymmärtäminen.
2.Selventää islamin lainsäädäntö Koraanin perusteella.
3.Imaamin pitää säilyttää uskonto väärennyksestä.
Vastata ihmisille, jos heille tulee uskon tai uskonnon asioihin liittyviä kysymyksiä.
4. Rakentaa oikeudenmukaisuutta. .
5. Suojata uskonnon moraaliset arvot, rahastot ym.

Nämä kaikki olivat myös profeetan (SAAAS) tehtäviä

Imaamin on oltava erehtymätön

Edellisestä huomaamme, että Khalifan/Imamin tehtävät eivät ole tavallisia. Se henkilö, joka valitaan tähän tehtävään on oltava myös kaikille symboli. Sellainen henkilö, joka suorittaa lähes kaikki profeetan tehtävät, paitsi inspiraatio, on oltava erehtymätön, jotta hän antaa ihmisille kaikki ohjeet virheettä. Erehtymättömyys on tärkeä piirre sellaiselle henkilölle, joka on johtaja. On todisteita imaamin erehtymättömyydestä:

a. Allah on todistanut Koraanissa, että profeetta Muhammedin (SAAAS) jälkeläiset ovat puhtaita: “Ahlol beit (profeetan jälkeläisiä), Allah haluaa eristää teidät pahuudesta ja antaa teille absoluuttisen puhtauden”
b. Kahden painovoiman hadithista, jossa profeetta (SAAAS) sanoi, että Koraani ja hänen jälkeläiset ovat yhdessä. Koska Koraani on erehtymätön ja absoluuttisesti puhdas niin myös profeetan jälkeläiset ovat erehtymättömiä ja puhtaita, koska Koraanista ja Profeetan jälkeläisestä täytyy pitää kovasti kiinni. (Hadith on kappalessa 4 mainittu).
c. Kun profeetta vertasi jälkeläisiään Nooan Arkkiin, eli jälkeläisten avulla pelastutaan ja ilman heitä upotaan (syntiimme ja pahuuksiimme). Koska Nooan Arkki oli erehtymätön se saavuttaa turvallisen rannan niin profeetan jälkeläiset saavat meidät turvalliseen satamaan (paratiisiin Insha Allah).

Imaameja ovat kaksitoista:

Imaami tunnistetaan kahdella tavalla:

a. Profeetan Haditheista
b. Edellinen imaami kertoo seuraajastaan.

Profeetan (SAAAS) Haditheista ja imaamien elämänkerrasta voidaan todistaa, että imaameja on 12. Profeetta sanoi: “uskonto on aina vahva kahdentoista khalifin avulla”. Monet sunnikirjojen hadithit kertovat että imaameja ovat 12.

12 imaamia

1. Imaami Ali bin Abi Talib (AS)(Almurtadha)
2. Imaami Hasan bin Ali (AS)(Almujtaba)
3. Imaami Hussein bin Ali (AS) (Shahiid)
4. Imaami Ali bin Hussein (AS) (Assajad)
5. Imaami Muhammed bin Ali (AS) (Albaqer)
6. Imaami Jafar bin Muhammed (AS) (Alsadiq)
7. Imaami Musa bin Jafar (AS) (Alkadhim)
8. Imaami Ali bin Musa (AS) (Arridha)
9. Imaami Muhammed bin Ali (AS) (Aljawad)
10. Imaami Ali bin Muhammed (AS) (Alhadi)
11. Imaami Hasan bin Ali (AS) (Al’Askari)
12. Imaami Muhammed bin Alhasan (AS) (Almehdi). Tämä Imaami on vielä elossa ja hän tulee ennen maailman loppua, jotta herättää islamin uudelleen ja jakaa ihmisten kesken oikeudenmukaisuuden.
haider

Return to Luentosarja: Uskon juuret