Miksi seurata Profeetan (SAAS) perhettä?

Tälle palstalle voitte kirjoittaa pidempiä artikkelityyppisiä (shiia)islamia tukevia kirjoituksia.

Miksi seurata Profeetan (SAAS) perhettä?

Postby Askari » Wed May 31, 2006 9:43 pm

Jumala vain tahtoo poistaa teistä kaiken saastan, te Profeetan perhekunta, ja puhdistaa teidät sisimpäänne asti.
[Puhdistamisen aya Koraanista 33:33)

Profeetta Muhammadin (s) seuralaiset kysyivät häneltä:
“miten meidän pitäisi pyytää siunausta sinulle?” Hän vastasi:
“Sano: Oi Allah! Lähetä siunauksesi Muhammadille ja hänen perheellensä, niinkuin Sinä lähetit Sinun siunauksesi Abrahamille ja Abrahamin perheelle, Sinulle kuuluvat kaikki Ylistetykset, kaikki kunnia.

[Salih al-bukhari, laitos 4, kirja 55, numero 589]

Miksi seurata Profeetan(s) perhettä?

Shia uskoo, että Profeetta Muhammadin kaksoisperintö on Pyhä Koraani ja Talonväki (ahl al-Bayt ja perheen ahl ul-baytin tietyt jäsenet). Ahl ul-Bayt on Profeetan(s) autenttisen Sunnan lähde. Ainostaan vastaan ottamalla ohjeet molemmista lähteistä Muslim voi toivoa saavuttavansa Jumalan todellisen ohjauksen.

Profeetta Muhammadin (s) perintö

Olen vastaamassa kuoleman kutsuun. Totisesti, minä jätän taakseni kaksi arvokasta asiaa keskuuteenne: Koraanin ja minun Ahl ul-Baytin. Totisesti, nämä kaksi eivät eroa toisitaan ennen kuin palaavat minun luokseni khawtarin vierelle”.

Tämä Profeetan Muhammadin aito hadith vahvistettu yli 30 hänen seuralaisensa toimesta ja kirjoitettu suureen määrään sunni oppineiden kirjoja. Muutamia kuuluisimpia lähteitä tälle hadithille ovat muunmoassa:

q al-Hakim al-Naysaburi, al-Mustadrak `ala al-Sahihayn (Beirut), laitos 3, sivut 109-110, 148, and 533). Hän eritoten painottaa, että ketju on salih al-bukhari ja Muslim kriteerien mukaan; Al-Dhahabi on vahvistanut tämän tuomion.

He expressly states that the tradition is sahih in accordance with the criteria of al-Bukhari and Muslim; al-Dhahabi has confirmed his judgement
q Muslim, al-Sahih, (Englannin kielisessä), kirja 031, numerot 5920-3
q al-Tirmidhi, al-Sahih, laitos 5, sivut 621-2, numerot 3786 ja 3788; laitos 2, sivu 219
q al-Nasa'i, Khasa'is’Ali ibn Abi Talib, hadith numero 79
q Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, laitos 3, sivut 14, 17, 26; laitos 3, sivu 26, 59; laitos 4, sivu 371; laitose 5, sivut 181-2, 189-190
q Ibn al-Athir, Jami` al-'usul, laitos 1, sivu 277
q Ibn Kathir, alBidayah wa al-nihayah, laitos 5, sivu 209. Hän lainaa al-Dhahabi ja julistaa että tämä hadith on salih. He quotes al-Dhahabi and declares this hadith to be sahih.
q Ibn Kathir, Tafsir al-Qur’an al-‘Azim , laitos 6, sivu 199
q Nasir al-Din al-Albani, Silsilat al-Ahadith al-Sahiha (Kuwait: al-Dar al-Salafiyya), laitos 4, sivut 355-8. Hän listaa monta kertoja ketjua joita hän pitää luotettavina.

Tälle hadithille on olemassa enemmän lähteitä kuin on mahdollista tähän niitä listata.

Sanoiko Prodeetta (s), “ Jätän jälkeeni Jumalan kirjan ja minun sunnani”?

Tämä on yleinen harhaluulo. Fakta on, että ei ole olemassa luotettavaa perustaa väitteelle että tämä olisi Profeetan Viimeinen Julistus. Väite on täysin kuuden Sihah kirjan vastainen!! Versio Malikin Muwatta:ssa, Ibn Hisman Sirat Rasul Allah :ssam ja häneltä al-Tabarin Ta´rikh:ssa kärsivät kaikki epätäydellisistä ilmoitus ketjuista joista puuttuu useita linkkejä ketjusta! Muut versiot joissa on täysi ilmoitus ketju (isnad) – joita on hyvin vähän – ovat kaikki yksimielisesti hyvin epäluotettavia rijal:n johtavien Sunni oppineiden mukaan. Jotka ovat kiinnostuneita voivat vahvistaa nämä merkittävät faktat tutkimalla aiheelle oleellisia kirjoja.

Selvästi, kukaan ei ole ehdottamassa, että Profeetan (s) Sunnaa ei pitäisi seurata. Kuten aikeisemmin on sanottu, Profeetta (s) toivoi että Muslimit etsivät tietoa hänen Ahl ul-Baytiltä luotettavana, puhtaana ja täydellisenä lähteenä hänen Sunnalleen.

Mikä tekee Profeetan(s) perheestä niin erikoisen?

Kun aya “Sano: En minä pyydä teiltä siitä muuta palkkaa (Allah:n viestin tuomisesta) kuin sukulaisrakkautta.'" (42:23) ilmoitettiin, Muslimit kysyivät Profeetalta: “Ketkö ovat nämä sukulaisesi joiden rakastaminen on meille pakollista?” Hän vastasi, “Ali, Fatima ja heidän kaksi poikaansa
q al-Hakim al-Naysaburi, al-Mustadrak `ala al-Sahihayn, laitos 2, sivu 444
q al-Qastallani, Irshad al-Sari Sharh Sahih al-Bukhari, laitos 7, sivu 331
q al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, laitos 6, sivut 6-7
q al-Alusi al-Baghdadi, Ruh al-Ma’ani, laitos 25, sivut 31-2

Ahl ul-Bayt:n totuudellisuus ja erehtymättömyys on myöhemmin vahvistettu Koraanissa Najran:n Kristittyjen kannsa käydyn väittelyn aikana. Kun aya ilmoitettiin”"Jos joku tästä kiistelee kanssasi, sen jälkeen kuin (tämä täydellinen) tieto on osaksesi tullut, niin sano: »Tulkaa, kutsukaamme meidän poikamme ja teidän poikanne, meidän vaimomme ja teidän vaimonne, kokoontukaamme me itse ja te itse; ja sitten kukin velvoittakaamme itsemme Jumalan edessä ja huutakaamme Jumalan kirousta niiden yli, jotka valehtelevat! ." (3:61)”
Profeetta kutsui Alin, Fatiman, al-Hasan:n ja al-Huseyn:n ja sanoi: “Oi Allah, nämä ovat minun perheeni (Ahli).

q Muslim, al-Sahih, (Englannin kielinen), kirja 031, numero 5915
q al-Hakim al-Naysaburi, al-Mustadrak `ala al-Sahihayn, laitos 3, sivu 150. Hän sanoo että tämä hadith on salih al-Bukhari ja Muslim kriteerien mukaan. He states that it is sahih in accordance with the criteria of al-Bukhari and Muslim
q Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari Sharh Sahih al-Bukhari, laitos 7, sivu 60
q al-Tirmidhi, al-Sahih, kitab al-manaqib, laitos 5, sivu 596
q Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, laitos 1, sivu 185
q al-Suyuti, History of Khalifas Who Took The Right Way, (London, 1995), sivu 176

Eikö riitä kun osoittaa kunnioituksensa Ahl ul-Baytia kohtaan?

Onko riittävää kun osoittaa kunnioituksen Koraania kohtaan? Totisesti Muslimeilla ei ole vaihtoehtoa kuin seurata sitä, Jumalallisen ohjauksen lähteenä, kaikissa heidän toimissaan. Profeetta Muhammad(s) jätti kaksi asiaa perinnöksi Muslimeille, ja lupasi että ne eivät koskaan eroa toisistaan ennen Tuomionpäivää. Asettamalla Koraanin ja Ahl ul-Bayt:n pariksi Profeetta (s) kertoi meille, ei vain että osoittakaa kunnioituksenne heitä kohtaan, vaan myös että ottakaa selitykset Islam doktriineihin, harjoittamiseen, haditheidun ja Koraanin selitykseen heiltä.

Kuulkaa! Minun Ahl ul-Bayt on kuin Nooan Arkki. Kuka tahansa olikaan siellä pelastui, ja kuka tahansa kääntyi siitä pois katosi."
q al-Hakim al-Naysaburi, al-Mustadrak `ala al-Sahihayn, laitos 3, sivu 151 ja laitos 2, sivu 343. Hän sanoo että Muslim kriteerien mukaan tämä hadith on salih.
q al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, laitos 1, sivut 71-72
q Ibn Hajar al-Makki, al-Sawa’iq al-Muhriqa, sivu 140. Hän sanoo että kyseinen perimätieto on tullut useita eri kertojaketjuja jotka ovat vahvistaneet toinen toisiaan.

Ketkä kuuluvat Talonväkeen?

On näytetty toteen, että Profeetan (s) perhe - vaihtoehtoisesti Ahl ul-bayt, Ithran tai Aal – sisältää hänen(s) tyttären Fatima al-Zahra:n, hänen miehensä Imam Ali:n ja heidän lapsensa Imaamit al-Hasan:n ja al-Husein:n. Tämän viisi henkisen perheen jäsenet, jonka päänä on Profeetta, olivat kaikki elossa silloin kun Koraanin ayat heidän erehtymättömyydestä ilmoitettiin Profeetalle. Kuitenkin, yhdeksän muuta Imaamia jotka ovat Al-Husseinista periytyviä kuuluvat myös tähän valittuun perheeseen, joista viimeinen on Imam al-Mahdi. Profeetta(s) sanoi:

q "Minä ja Ali ja al-Hasan ja Al-Husein sekä yhdeksän hänestä periytyvää ovat puhdistettuja ja erehtymättömiä. [al-Juwayni, Fara'id al-Simtayn, (Beirut, 1978), sivu 160. Huomioi että al-Juwaynin aseman loistavana Islam:n hadith tutkijana ovat vahvistaneetal-Dhahabi kirjassa Tadhkirat al-Huffaz, laitos 4, sivulla 298, ja Ibn Hajar al-‘Asqalani kirjassa al-Durar al-Kaminah, laitos 1, sivulla 67]

q "Minä olen Profeettojen päälikkö ja Ali Ibn Abu Talib on seuraajien päälikkö, ja minun jälkeeni minun seuraajiani tulee olemaan kaksitoista, ensimmäinen heistä on oleva Ali Ibn Abi Talib ja viimeinen heistä on oleva al-Mahdi." [al-Juwayni, Fara´id al-Simtayn, sivulla 160]

q "Al-Mahdi on yksi meidän talonväestä (Ahl-al-Bayt)” ja “al-Mahdi tulee perheeseeni yhtenä Fatiman perillisistä” [Ibn Majah, al-Sunan, laitos 2, sivulla 519, numerot 4085-6; Abu Dawud, al-Sunan, laitos 2, sivulla 207]

Entäpä Profeetan(s) vaimot?

Puhdistuksen Aya “Jumala vain tahtoo poistaa teistä kaiken saastan...” ilmoitettiin Profeetalle(s) kun hän oli vaimonsa Umm Salama (olkoon Allah tyytyväinen häneen) talossa; Profeetta kutsui al-Hasan:n, al-Husein:n, Fatima:n ja Ali:n, hän käräsi heidät yhteen ja peitti heidät viitalla.
Sitten hän(s) sanoi, “ Oi Allah, tässä on minun talonväkeni(alh al-bayt) joten pidä kaikki epäpuhtaus poissa talonväestäni ja puhdista heidät täydellisellä puhdistuksella.” Umma Salam sanoi: “Kuulunko minä heihin, oi Jumalan lähettiläs?” Profeetta vastasi, “Pysy sinä paikoillasi ja sinun käy hyvin.”

q al-Tirmidhi, al-Sahih, laitos 5, sivut 351 ja 663.
q al-Hakim al-Naysaburi, al-Mustadrak `ala al-Sahihayn, laitos 2, sivulla 416. Hän sanoo, että al-bukhari:n kriteerien mukaan tämä hadith on salih.
q al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, laitos 5, sivulla 197

Ayan 33:33 alku ja sitä seuraava on suunnattu Profeetan vaimoille ja sen todistaa feminiiniinisten pronominien käyttö. Kuitenkin, puhistuksen Aya:ssa sukupuoli vaihtuu maskuliiniksi tai feminiinin ja maskuliinin sekoitukseksi. Tämä myös osoittaa, että aya oli itsenäinen ilmoitus suunnattu eri yksilöille.

Lisää tietoa aidosta Islam:sta löydät Ahl al-baytin selittämänä vierailemalla osoitteessa:
http://www.al-islam.org

Suomenettu: http://al-islam.org/nutshell/files/family.pdf
Suomentaja: Ali Askari
Jumala on suurin
Askari

Return to Artikkelit