Koraanin kunnioittaminen

Tälle palstalle voitte kirjoittaa pidempiä artikkelityyppisiä (shiia)islamia tukevia kirjoituksia.

Koraanin kunnioittaminen

Postby Zahra » Thu Mar 03, 2005 4:05 pm

Koraanin kunnioittaminen on laaja käsite. Se on paljon enemmän kuin puhdistautumisrituaaleja, vaikka ne ovat osa sitä.

Esimerkiksi kun haluamme opiskella Koraania, meidän pitäisi ensiksi puhdistaa aikomuksemme. Miksi haluamme oppia ymmärtämään Koraania ja islamia ja millä tasolla? Islamissa kaikki lähtee aikomuksesta. Oppimisesta Allah sanoo Koraanissa näin:

"... Pelätkää Jumalaa. Jumala opettaa teitä ja Hän tietää kaiken." (Koraani 2:282)

Suhtautumisesta opiskeluun ja oppimiseen Profeetta Muhammad (saw) on sanonut:

"Tietoa ei hankita mittavan oppimisen kautta. Pikemminkin, se on valo, jonka Jumala lähettää niiden sydämiin, joita Hän tahtoo johdattaa." [Al-Majlisi, Bihar al-Anwar, vol 67, p. 140]

Jos opimme jonkin asian Koraanista, meidän ei pitäisi ajatella sitä omana ansionamme, vaan Allahin armona meitä kohtaan. Meidän pitäisi olla kiitollisia Allahin Kirjasta, johdatuksesta, ja muistaa, että se on vain Allahin armosta, että meillä on Koraani.

Allah kertoo Koraanissa myös siitä, miten meidän pitäisi kohdella Koraania, esimerkiksi:

"Kun Koraania luetaan, kuunnelkaa sitä tarkasti, jotta saisitte armon." (Koraani 7:204)

Joitakin haditheja Koraanin kunnioittamisesta:

Abil Jarood on kertonut Imam Baaqirilta (as), joka on kertonut Pyhältä Profeetalta (saw), joka on sanonut: "Tuomiopäivänä minä olen ensimmäinen, joka tulee Allahin läheisyyteen Pyhän Koraanin ja perheeni kanssa ja sitten minun seuraajani. Sitten minä kysyn heiltä siitä, miten he kohtelivat minun perhettäni ja Pyhää Koraania."

Pyhä Profeetta (saw) sanoi, "Hän joka lukee Pyhää Koraania ja sitten ajattelee että joku toinen on saanut paremman palkkion, sellainen henkilö on vähätellyt sitä, minkä Allah on tehnyt erinomaiseksi ja on pitänyt erinomaisena sitä, mitä Allah on vähätellyt."

Soma'a on kertonut Imam Saadiqilta (as), joka on sanonut, "Hänen, joka lukee Pyhää Koraania, pitäisi rukoilla Allahilta pelastusta, suojelusta Helvetin tulelta ja toivoa parasta milloin tahansa hän lukee Koraanin jakeita, jotka sisältävät joitakin varoituksia tai rukouksia."

(hadithien lähde Wasa'el al-Shia; poimittu kirjasta Islamic Worship Reference series, Fundamentals of Islam, Imam Muhammad Shirazi)

Allah kertoo Koraanissa myös itse Koraanista ja sen merkityksestä.

"Tämä on siunattu Kirja, jonka olemme lähettäneet sinulle, jotta ymmärtäväiset voisivat pohtia sen merkkejä ja ottaa varoituksen vastaan." (Koraani 38:29)

"Ne uskovat merkkeihimme, jotka vaipuvat kumartaen maahan ja ylistävät Herransa kunniaa, kun heitä muistutetaan siitä. He eivät ole ylpeitä." (Koraani 32:15)

"Uskokaa tähän Kirjaan, joka on lähetetty vahvistamaan oikeaksi teillä jo oleva. Älkää ensimmäisinä kieltäkö sitä älkääkä hylätkö merkkejäni. Minua teidän tulee pelätä." (Koraani 2:41)

Koraanin kunnioittaminen sisältää myös sen, että pohdimme sen sanomaa ja sovellamme sitä elämäämme.
Zahra

Return to Artikkelit