Tarawih-yhteisrukous moskeijassa bid'a

Tälle palstalle voitte kirjoittaa pidempiä artikkelityyppisiä (shiia)islamia tukevia kirjoituksia.

Tarawih-yhteisrukous moskeijassa bid'a

Postby Zahra » Wed Jan 14, 2004 3:16 pm

Assalamu alaykum.

Sahih Bukhari, Osa 3, Kirja 32, Numero 229:
Kertonut 'Urwa:

Että Aicha on kertonut, "Jumalan Lähettiläs meni ulos keskellä yötä ja rukoili moskeijassa ja jotkut miehet rukoilivat hänen takanaan. Aamulla ihmiset puhuivat tästä ja sitten suuri joukko heitä kerääntyi ja rukoili hänen takanaan (toisena iltana). Seuraavana aamuna ihmiset puhuivat taas siitä ja kolmantena iltana moskeija oli täynnä ihmisiä. Allahin Lähettiläs tuli ulos ja ihmiset rukoilivat hänen takanaan. Neljäntenä yönä moskeija oli täpötäynnä ihmisiä eivätkä kaikki mahtuneet, mutta Profeetta tuli ulos vain aamurukoukseen. Kun aamurukous oli loppunut hän lausui Tashahhudin ja (osoittaen ihmisiä) sanoi, "Amma ba'du, teidän läsnäolonne ei jäänyt minulta huomaamatta, mutta pelkäsin että (sen) seurauksena yörukousta (Qiyam) vaadittaisiin teiltä ettekä pystyisi sitä noudattamaan." Niin Allahin Lähettiläs kuoli ja tilanne jäi ennalleen (ihmiset rukoilivat yksinään)"

Kuinka ihmiset kohtelivat Profeettaa (saw) vaatiakseen häneltä yhteisrukousta? Profeetta (saw) käski rukoilla Tarawih-rukouksen kotona:

Sahih Bukhari, Osa 8, Kirja 73, Numero 134:
Kertonut Zaid bin Thabit:

Allahin Lähettiläs teki pienen paikan (palmunlehtimatolla). Jumalan Lähettiläs tuli ulos (talostaan) ja rukoili sillä. Jotkut miehet tulivat ja liittyivät hänen rukoukseensa. Sitten taas seuraavana yönä he tulivat rukoukseen, mutta Jumalan Lähettiläs myöhästyi eikä tullut ulos heidän luokseen. Joten he korottivat ääntään ja koputtivat oveen pienillä kivillä (herättääkseen hänen huomionsa). Hän tuli ulos heidän luukseen vihaisena, sanoen, "Vaaditte (tekoanne, eli Tarawih rukousta moskeijassa) josta ajattelin että tämä rukous (Tarawih) voisi tulla pakolliseksi teille. Joten te ihmiset, suorittakaa rukous kodeissanne, koska henkilön paras rukous on se jonka hän suorittaa kotona, paitsi pakollinen (yhteis)rukous."

Sahih Bukhari, Osa 9, Kirja 92, Numero 393:
Kertonut Zaid bin Thabit:

Profeetta otti taatelipuun lehdistä tehdyn paikan moskeijassa. Jumalan Lähettiläs rukoili muutaman yön ajan kunnes ihmiset kerääntyivät (rukoillakseen yörukouksen (Tarawih) (hänen takanaan). Sitten neljäntenä yönä ihmiset eivät kuulleet hänen ääntään ja ajattelivat että hän oli nukkunut, joten jotkut heistä alkoivat hymistä tarkoituksenaan että hän tulisi ulos. Profeetta sanoi sitten, "Jatkoitte sen tekemistä mitä näitte minun tekevän ja pelkäsin että (Tarawih rukousta) vaadittaisiin teiltä ja jos sitä vaadittaisiin teiltä, ette pystyisi jatkamaan sen suorittamista. Siksi, oi ihmiset! Suorittakaa rukouksenne kodeissanne, koska rukoilijan paras rukous on kotona suoritettu rukous paitsi pakollinen (yhteis)rukous.

Vaikka Profeetta (saw) ilmaisi, että ihmisten olisi parempi rukoilla Tarawih-rukous yksin kotona (eikä tämä rukous ollut myöskään pakollinen) ja tilanne jäi sellaiseksi, Umar päätti koota ihmiset yhden imaamin taakse rukoilemaan:

Sahih Bukhari, Osa 3, Kirja 32, Numero 227:
Kertonut Abu Huraira:

Jumalan Lähettiläs sanoi, "Kuka tahansa rukoilee yöllä koko Ramadanin ajan vilpittömöstä Uskosta ja toivoen palkkiota Allahilta, sitten kaikki hänen aiemmat syntinsä anteeksiannetaan." Ibn Shihab (a sub-narrator) sanoi, "Allahin Lähettiläs kuoli ja ihmiset jatkoivat tämän noudattamista (eli Nawafil suorittettiin yksinään, ei yhteisesti), ja se jäi niin kuin se oli Abu Bakrin kalifaatin aikana ja Umarin kalifaatin alkuaikoina. 'Abdur Rahman bin 'Abdul Qari sanoi, "Menin ulos 'Umar bin Al-Khattabin kanssa yhtenä Ramadanin yönä ulos moskeijaan ja löysin ihmiset rukoilemassa eri ryhmissä. Mies rukoilemassa yksinään tai mies rukoilemassa pieni ryhmä takanaan. Niin, Umar sanoi 'Minun mielestäni kokoaisin mieluummin nämä (ihmiset) yhden Qarin(Lukija) johdettavaksi (eli rukoilkoon he yhteisesti!)'. Niin, hän päätti koota heidät Ubai bin Ka'bin taakse. Sitten toisena yönä menin taas hänen seurassaan ja ihmiset rukoilivat lukijan takana. Tästä Umar mainitsi, 'Mikä erinomainen Bid'a. [What an excellent Bid'a] (eli uudistus uskonnossa) tämä on; mutta rukous jota he eivät suorittaneet, vaan nukkuivat sen ajan on parempi kuin mitä he ovat suorittamassa' Hän tarkoitti rukousta yön viimeisenä osan aikana. (Noina päivinä) ihmisillä oli tapana rukoilla aikainen osa yöstä"

Ylläoleva on tiivistetty käännös haditheista ja artikkelista Why Do the Shi'ah Avoid Tarawih Congregations (pdf).

Wa salam.
Zahra
 
Posts: 494
Joined: Sun Oct 19, 2003 8:19 pm
Location: Helsinki

Return to Artikkelit

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron